Program proiect MADE IN RO: 100 ani de branding românesc
Muzeul Publicitatii

Ce cumpărau românii acum 100 de ani: o retrospectivă ilustrată a reclamelor și a brandurilor naționale de altădată


În perioada 22 octombrie-25 noiembrie 2018 va avea loc derularea proiectului itinerant Made In RO: 100 ani de branding românesc, în București, Cluj-Napoca și Timișoara, prin care ne dorim să aducem în premieră în peisajul cultural o pagină neobișnuită din istoria intimă a țării, aceea a brandurilor și mărcilor naționale emblematice sau mai puțin cunoscute. Unele dintre aceste branduri au evoluat pe parcursul unui secol de existenţă, altele au dispărut în negura vremurilor. Publicitatea reprezintă o parte a istoriei României, reclama sau „sufletul comerţului“, cum mai este denumită, ne prezintă o altă faţetă și oferă o radiografie onestă a societății și a modului în care evenimentele marcante ale timpurilor au influențat consumul și redimensionarea brandurilor în peste 100 de ani. Expoziția principală de artă publicitară va fi secondată de conferințe și ateliere creative.


Ambiția proiectului este să surprindă un fir istoric al mărcilor autohtone printr-o retrospectivă ilustrată a publicității românești cuprinsă în obiecte autentice de memorabilia, ambalaje, afișe, materiale grafice, propagandă, machete, produse diverse, care pot povesti despre evoluția bunurilor de larg consum, dar și uzanța cumpărăturilor oamenilor din țară pe parcursul mai multor decenii, despre inovațiile tehnice și industriale, despre schimbările de stil și modă, de mentalități, despre apariția și dezvoltarea industriilor creative în România, dar pot fi mai ales urme antropologice pentru imaginea societății în diverse momente ale sale.


Activitățile principale din cadrul proiectului:


Expoziția itinerantăva avea loc la București (22-28 octombrie, la AWE. Adaptive Work Environment, parterul Palatului Universul), Cluj-Napoca (9-14 noiembrie, la ) și Timișoara (15-19 noiembrie, Casa Artelor, Direcția Județeană pentru Cultură Timiș), organizată într-o ordine cronologică a apariției brandurilor și a reclamelor: (1) perioada antebelică și anul 1918 – Primul Război Mondial, (2) perioada interbelică, (3) Al Doilea Război Mondial și perioada postbelică (4) comunismul, care coincide cu apariția celor mai populare branduri românești produse în masă, (5) După ‘89 și reînceputurile publicității românești, branduri autohtone care au reuşit să se reinventeze şi să supravieţuiască în capitalism, unele dintre ele devenind chiar “ambasadori” ai României.

Conferințe

After ‘89: branduri de ieri și de azi- supraviețuirea mărcilor din comunism și transformarea lor în ambasadori naționali

Locație: București, 25 octombrie, ora 19.00


Subiect: O retrospectivă a brandurilor de larg consum, venite din interbelic sau din comunism, care au supraviețuit într-o formă sau alta ori s-au adaptat cerințelor societății capitaliste. Reinventarea mărcilor de tradiție românești, acomodarea cu un “nou” public și o retorică diferită. Despre rezistență și rebranding.


Invitați: specialiști și pionieri din industriile creative, publicitari, jurnaliști


Fondatorii antreprenoriatului românesc- oamenii din spatele brandurilor

Locație: București, 26 octombrie, ora 19.00


Subiect: O trecere în revistă a celor mai importante sau interesante aspecte din istoria antreprenoriatului românesc (despre personajele din spatele afacerilor), mai ales cel de la începutul secolului și felul în care au apărut, s-au dezvoltat sau au dispărut unele dintre brandurile și mărcile românești cele mai cunoscute.


Prezentare susținută de: Dumitru Lăcătușu, istoric, Centrul de Consultanță Istorică, și Florian Ciobanu, curator și colecționar „Reclame Vechi Româneşti 1840-1995“.


The Cluj Story: lecții de branding sau despre cum se construiește credibil brandul unui oraș

Locație: Cluj-Napoca, 12 noiembrie, ora 17.00


Subiect: Poveștile de succes ale diferitelor grupuri de inițiativa locală din Cluj-Napoca, care au reușit, prin diverse acțiuni, proiecte și campanii publice și private să transforme orașul într-un brand la nivel local, dar și național, într-un pol regional de dezvoltare, făcându-l mai atractiv pentru turism și investiții private, dar și pentru locuitori.


Invitați: reprezentanți instituționali, ai societății civile, mediul academic și universitar


Ateliere creative educaționale (București)

AntiManual de publicitate românească: Curs de branding românesc susțiut în două licee de profil economic și tehnologic din București – de la teorie la practică, de la idee, la ambalaj și poziționare pe piață. Atelierele de branding și grafică publicitară care vor lua forma unor incubatoare de idei și practici care pot ilustra viziunea tinerilor asupra felului în care se pot reinventa anumite branduri românești. Atelierele vor fi organizate de trainerii Cosmin Chiriță și Adrian Ierulescu.


Sumar de branduri reprezentate: Mociornița, Bragadiru, Rhein și Azuga, ateliere de croitorie și încălțăminte interbelice, magazinul de pălării al lui Costescu, de ciorapi și tricotaje la Solovici, de jucării al lui Lindenberg, Mott & Fils, motoretele Victoria, Carpați sau Mobra, apoi Guban, ciorapi Adesgo, Timișoreana, Borsec, pastele de dinți Cristal și Kalodont, locomotivele Malaxa, Loteria Română, CEC, uleiul Luboil-Unirea, Revistele Realitatea Ilustrată, Dimineața și a Oficiului Național de Turism, ceasornicăria lui Hodor și Makove, țigaretele Carpați, săpunurile Pisica și Cheia, lămpile Tungsram M.R., Cooperativa Meșteșugarul-Mediaș, radiatorul Electrogaz, fabrica de telefoane Standard, oțetul Podgoreanu, PECO, CI-CO, vopseaua de păr Cromoplatin, Dacia, biscuiții Eugenia, ciocolățica Mirela și ROM, mașinăriile de gătit Aragaz sau Carpați 1, Dero, ARO, aspiratorul Ideal, Danubiana, Nufărul, ceasul Optimef, Pegas, Farmec, Zarea, Supco, televizoarele Miraj, magazinele Unirea și Victoria, Brifcor, apoi Connex, care a marcat cumva începutul capitalismului.


Proiectul este spiritul regăsit sau descoperit al unei perioade anume și o oportunitate de documentare și delectare pentru pasionații de arte vizuale, design, modă, publicitate, istoria media, oameni de comunicare, dar și pentru publicul larg.


Deschiderea oficială va avea loc în București, în data de 22 octombrie, începând cu ora 19.00, la AWE, parterul Palatului Universul, debutând cu un concert live al proiectului muzical Aida și Noi. Intrarea este liberă la toate activitățile din cadrul proiectului. Mai multe informații interesante pe: https://world-experience.ro/category/made-in-ro/


Proiect inițiat și organizat de: Asociația ESCU


Co-finanțat de: Ministerului Culturii și Identității Naționale, în cadrul apelului de proiecte aniversare a Centenarului României (1918 – 2018) şi a Primului Război Mondial


Parteneri: AWE. Adaptive Work Environment, Casino, Centrul de Cultură Urbană și Primăria și Consiliul Local Cluj-Napoca și Direcția Județeană pentru Cultură Timiș


Curator și colecționar principal: Florian Ciobanu – „Reclame Vechi Româneşti 1840-1995“.

Made in RO: Muzeul Publicității și brandurilor românești

De către Andreea Danescu-Raicu 27 Apr, 2023
Mii de exponate introduc vizitatorii într-o călătorie nostalgică și plină de umor în ultimii 150 de ani de creație publicitară și mărci care au făcut istorie în viața cotidiană. - Expoziția poate fi vizitată zilnic în perioada 06 - 21 mai la ERA Shopping Park Oradea, între orele 10:00 și 22:00, cu intrarea gratuită-
De către Muzeul Publicitatii 21 Sep, 2021
Acest nou concept expozițional va surprinde o călătorie provocatoare și interactivă în intimitatea ultimei generații cu cheia la gât. Este un proiect inițiat de Asociația ESCU, cu un format itinerant, ce va avea loc în Iași (Iulius Mall, 8-17 octombrie), Cluj-Napoca (Iulius Mall, 22-31 octombrie), Timișoara (Iulius Town, 5-14 noiembrie) și Suceava (Iulius Mall, 19-28 noiembrie).
De către Muzeul Publicității 18 Sep, 2021
Ideea lui Emil Racoviță de a se organiza o instituție de stat a turismului se materializează în anul 1926 când se fondează (prin legea sanitară) Oficiul Național de Turism (ONT), încorporat în Ministerul Sănătății, cu sarcina de a coordona activitatea stațiunilor baleno-climaterice din țară, dar și ca organism privat de propagandă și dezvoltare a turismului. Acesta a fost transformat prin lege, în 1936, într-un organism de stat subordonat Ministerului de Interne, cu atribuții de îndrumare și control în domeniul turismului intern și internațional.
17 Sep, 2021
Televizoare, radioreceptoare, combine muzicale, diverse produse audio, monitoare şi alte echipamente electronice destinate industriei de tehnică de calcul, automatizări, utilizabile inclusiv în domeniul electronicii medicale. Sunt câteva din produsele realizate de Întreprinderea “Electronica” Bucureşti.
17 Sep, 2021
La drum cu Arici Pogonici și Piticot în căutarea anilor de inocență românești. Meşteşugarii şi industriaşii României interbelice nu au prevăzut sfârşitul fabricării jucăriilor autohtone atunci când au deschis fabricile şi atelierele. Confiscate de comunişti, au ajuns o adevărată industrie.
17 Sep, 2021
Povestea Arctic, liderul pieței românești de produse electrocasnice, începe în urmă cu aproape 50 de ani, în 1970, când la fabrica de la Găești erau produse primele frigidere, o parte însemnată a producției luând încă de atunci calea exportului. La fabrica de la Găești s-au produs primele frigidere cu compresor din România sub o licență franceză Thomson – Houdson – Hotchkiss – Brandt.
Mai multe articole
Share by: