România turistică: apariția ideii de turism autohton
Muzeul Publicității

Ideea lui Emil Racoviță de a se organiza o instituție de stat a turismului se materializează în anul 1926 când se fondează (prin legea sanitară) Oficiul Național de Turism (ONT), încorporat în Ministerul Sănătății, cu sarcina de a coordona activitatea stațiunilor baleno-climaterice din țară, dar și ca organism privat de propagandă și dezvoltare a turismului. Acesta a fost transformat prin lege, în 1936, într-un organism de stat subordonat Ministerului de Interne, cu atribuții de îndrumare și control în domeniul turismului intern și internațional. 

În vederea promovării turismului și a atragerii turiștilor străini, prin Jurnalul Consiliului de Miniștri nr. 836, publicat în Monitorul Oficial nr. 166, din 22 martie 1933, s-a hotărât scutirea și reducerea taxelor consulare pentru automobiliștii și turiștii străini, care vizitau România cel puțin cinci zile, în scopuri turistice sau balneare. În concluzie, până în 1948, în principal din inițiative private, dar și la intervenția autorităților statului, s-a reușit inițierea unor prime măsuri de încurajare a turismului, concretizate prin înființarea primelor rezervații naturale, editarea de anuare turistice, atlase și hărți, marcarea traseelor montane și construirea unor vile, cabane, adăposturi turistice și hoteluri în zone montane de interes, precum Sinaia, Predeal, Poiana Țapului, Tușnad, Sibiu, Ceahlău, Parâng, Retezat sau Bucovina, alături de dezvoltarea capacităților de cazare în stațiuni balneoclimaterice la Techirghiol, Herculane, Olănești, Govora. A început, de asemenea, amenajarea turistică a unor stațiuni de pe litoralul românesc, la Mamaia, Carmen Sylva, Mangalia, Balcic.


Unul dintre produsele de promovare a turismului românesc care a făcut istorie este chiar revista ONT-ului, care era o bijuterie tipografică, dar și cu un preț destul de ridicat pentru posibilitățile vremii. Ultima pagină a revistei era, la fel ca și în cazul publicațiilor din prezent, rezervată unei reclame la un produs ce avea cumva legătură cu ideea de turism, de exemplu la uleiul Luboil pentru mașini. În 1937, existau „trenuri rapide, autobuze confortabile, bărci cu motor” pentru a ajunge la Mamaia sau erau anunțate reduceri de 50% pentru biletele CFR. Fenomenul “vacanțelor” în masă și turismul în comunism: Schimbarea regimului din România a determinat ca asociațiile turistice să fie dizolvate în anul 1948, iar tot patrimoniul deținut de ele a fost trecut în subordinea Oficiul Național de Turism. Asociațiile de turism existente au fost dizolvate la 11 iunie 1948, iar patrimoniul acestora a trecut la Oficiul Național de Turism (ONT). 

România a fost singura țară din blocul sovietic ce a dizolvat asociațiile și organizațiile de turism. În 1971 se înființează Ministerul Turismului și Sporturilor, for de conducere, îndrumare și coordonare organizatorică, căruia îi sunt subordonate oficiile județene de turism. Pe lângă modernizarea și transformarea vechilor stațiuni balneoclimaterice, apar și altele noi ca Techirghiol, Eforie, Mangalia, Năvodari, Voineasa, Buziaș, Costinești, Moneasa, Bâlea Lac, Durău, Călacea, Piatra Arsă. Între anii 1976-1980, direcțiile prioritare de dezvoltare a turismului s-au orientat spre valorificarea stațiunilor montane, dezvoltarea stațiunilor balneoclimaterice și modernizarea stațiunilor de pe litoral. Sunt amenajate mijloace moderne de transport pe cablu: telecabine, telescaune, teleschiuri. 


Vacanțele din „câmpul muncii” erau un mijloc de relaxare a clasei muncitoare, de socializare și chiar de stimulare a politicilor pronataliste; vacanțele organizate prin sindicate ori prin oficiile de turism îi aduceau împreună, adesea, chiar pe colegii de serviciu din aceeași secție de la fabrică la munte sau mare. La nivel intern circulau pliante turistice dintre cele mai diverse, redactate în română, engleză, franceză, germană și rusă. Cele care prezentau stațiunile montane cuprindeau atât informații despre unitățile de cazare, considerate ”moderne, confortabile și care răspund celor mai exigente gusturi”, precum și obiective turistice, trasee pentru drumeții și pârtiile pe care se putea schia. (Dan Constantin Rădulescu, Manuela Sofia Stănculescu, Calitatea Vieții, XXIII, nr. 4, 2012)


Credit foto: Colecția Florian Ciobanu // Reclame Vechi Românești


 

Made in RO: Muzeul Publicității și brandurilor românești

De către Andreea Danescu-Raicu 27 Apr, 2023
Mii de exponate introduc vizitatorii într-o călătorie nostalgică și plină de umor în ultimii 150 de ani de creație publicitară și mărci care au făcut istorie în viața cotidiană. - Expoziția poate fi vizitată zilnic în perioada 06 - 21 mai la ERA Shopping Park Oradea, între orele 10:00 și 22:00, cu intrarea gratuită-
De către Muzeul Publicitatii 21 Sep, 2021
Acest nou concept expozițional va surprinde o călătorie provocatoare și interactivă în intimitatea ultimei generații cu cheia la gât. Este un proiect inițiat de Asociația ESCU, cu un format itinerant, ce va avea loc în Iași (Iulius Mall, 8-17 octombrie), Cluj-Napoca (Iulius Mall, 22-31 octombrie), Timișoara (Iulius Town, 5-14 noiembrie) și Suceava (Iulius Mall, 19-28 noiembrie).
17 Sep, 2021
Televizoare, radioreceptoare, combine muzicale, diverse produse audio, monitoare şi alte echipamente electronice destinate industriei de tehnică de calcul, automatizări, utilizabile inclusiv în domeniul electronicii medicale. Sunt câteva din produsele realizate de Întreprinderea “Electronica” Bucureşti.
17 Sep, 2021
La drum cu Arici Pogonici și Piticot în căutarea anilor de inocență românești. Meşteşugarii şi industriaşii României interbelice nu au prevăzut sfârşitul fabricării jucăriilor autohtone atunci când au deschis fabricile şi atelierele. Confiscate de comunişti, au ajuns o adevărată industrie.
17 Sep, 2021
Povestea Arctic, liderul pieței românești de produse electrocasnice, începe în urmă cu aproape 50 de ani, în 1970, când la fabrica de la Găești erau produse primele frigidere, o parte însemnată a producției luând încă de atunci calea exportului. La fabrica de la Găești s-au produs primele frigidere cu compresor din România sub o licență franceză Thomson – Houdson – Hotchkiss – Brandt.
De către Florin Dumitrescu 17 Sep, 2021
La începutul anilor ’90, duelul publicitar dintre Pepsi şi Coca-Cola ne-a fost importat pe ecrane şi panouri fără mari eforturi de adaptare la specificul românesc. Ani de-a rândul ni s-a spus că Pepsi este “the choice of a new generation” (uneori chiar fără efortul traducerii), adică un brand tineresc, proaspăt şi îndrăzneţ. În schimb, Coca-Cola ne era ipostaziată ca „always Coca-Cola” șo „the real thing”, făcând adică parte dintre elementele constitutive ale universului, alături de stele care “will always shine” şi păsări care “will always sing”. Cu alte cuvinte, un brand clasic, istoric, cu anvergură de lider. Era poziţionarea globală din acea vreme, cu care cei doi mari salepgii multinaţionali păreau să se fi împăcat, ca într-un armistițiu. Deschiderea unui front nou, pe pieţele emergente ale Europei de Est, nu părea să-i intereseze.
Mai multe articole
Share by: