Muzeul Publicității

Ediția 1 -  100 de ani de branding românesc

Made in RO: Muzeul Publicității și brandurilor românești

De către Muzeul Publicitatii 13 Sep, 2019
#MadeInRO, despre cum putem sărbători altfel Centenarul Marii Uniri, a fost viziunea Asociației ESCU și a colecționarului Florian Ciobanu (*Reclame Vechi Românești 1840-1995) de a oferi publicului o retrospectivă ilustrată asupra publicității și a mărcilor naționale din ultimul secol, într-un proiect – manifest pe scena culturală din țară. La început de secol XX, politețe și eleganță peste tot. În interbelic, afișe stilate care fac carieră internațională. În comunismul timpuriu, propagandă și lozinci. După anii ’60, reclame la tractoare și informație seacă. Ce-a urmat? Haosul democrației. O retrospectivă inedită ne familiarizează cu modul în care a evoluat – sau a involuat – publicitatea românească a ultimilor 100 de ani. În ce mod s-au schimbat abordarea și percepția asupra reclamei, de la antebelic la comunism și epoca postdecembristă? Expoziția ”Made in RO. 100 de ani de branding românesc” spune povestea unui veac de creativitate. (*sursa, emisiunea Digicult, Digi24) Poze din cadrul evenimentului din București:
De către andreeadanescu 13 Sep, 2019
Răsfoiți online albumul expoziției Made in RO 100 ani de branding românesc
De către Muzeul Publicitatii 13 Sep, 2019
I. After ’89: branduri de ieri și de azi
De către Muzeul Publicitatii 11 Sep, 2019
Ce cumpărau românii acum 100 de ani: o retrospectivă ilustrată a reclamelor și a brandurilor naționale de altădată În perioada 22 octombrie-25 noiembrie 2018 va avea loc derularea proiectului itinerant Made In RO: 100 ani de branding românesc, în București, Cluj-Napoca și Timișoara, prin care ne dorim să aducem în premieră în peisajul cultural o pagină neobișnuită din istoria intimă a țării, aceea a brandurilor și mărcilor naționale emblematice sau mai puțin cunoscute. Unele dintre aceste branduri au evoluat pe parcursul unui secol de existenţă, altele au dispărut în negura vremurilor. Publicitatea reprezintă o parte a istoriei României, reclama sau „sufletul comerţului“, cum mai este denumită, ne prezintă o altă faţetă și oferă o radiografie onestă a societății și a modului în care evenimentele marcante ale timpurilor au influențat consumul și redimensionarea brandurilor în peste 100 de ani. Expoziția principală de artă publicitară va fi secondată de conferințe și ateliere creative. Ambiția proiectului este să surprindă un fir istoric al mărcilor autohtone printr-o retrospectivă ilustrată a publicității românești cuprinsă în obiecte autentice de memorabilia, ambalaje, afișe, materiale grafice, propagandă, machete, produse diverse, care pot povesti despre evoluția bunurilor de larg consum, dar și uzanța cumpărăturilor oamenilor din țară pe parcursul mai multor decenii, despre inovațiile tehnice și industriale, despre schimbările de stil și modă, de mentalități, despre apariția și dezvoltarea industriilor creative în România, dar pot fi mai ales urme antropologice pentru imaginea societății în diverse momente ale sale. Activitățile principale din cadrul proiectului: Expoziția itinerantăva avea loc la București (22-28 octombrie, la AWE. Adaptive Work Environment, parterul Palatului Universul), Cluj-Napoca (9-14 noiembrie, la ) și Timișoara (15-19 noiembrie, Casa Artelor, Direcția Județeană pentru Cultură Timiș), organizată într-o ordine cronologică a apariției brandurilor și a reclamelor: (1) perioada antebelică și anul 1918 – Primul Război Mondial, (2) perioada interbelică, (3) Al Doilea Război Mondial și perioada postbelică (4) comunismul, care coincide cu apariția celor mai populare branduri românești produse în masă, (5) După ‘89 și reînceputurile publicității românești, branduri autohtone care au reuşit să se reinventeze şi să supravieţuiască în capitalism, unele dintre ele devenind chiar “ambasadori” ai României. Conferințe After ‘89: branduri de ieri și de azi- supraviețuirea mărcilor din comunism și transformarea lor în ambasadori naționali Locație : București, 25 octombrie, ora 19.00 Subiect : O retrospectivă a brandurilor de larg consum, venite din interbelic sau din comunism, care au supraviețuit într-o formă sau alta ori s-au adaptat cerințelor societății capitaliste. Reinventarea mărcilor de tradiție românești, acomodarea cu un “nou” public și o retorică diferită. Despre rezistență și rebranding. Invitați: specialiști și pionieri din industriile creative, publicitari, jurnaliști Fondatorii antreprenoriatului românesc- oamenii din spatele brandurilor Locație : București, 26 octombrie, ora 19.00 Subiect : O trecere în revistă a celor mai importante sau interesante aspecte din istoria antreprenoriatului românesc (despre personajele din spatele afacerilor), mai ales cel de la începutul secolului și felul în care au apărut, s-au dezvoltat sau au dispărut unele dintre brandurile și mărcile românești cele mai cunoscute. Prezentare susținută de: Dumitru Lăcătușu, istoric, Centrul de Consultanță Istorică, și Florian Ciobanu, curator și colecționar „Reclame Vechi Româneşti 1840-1995“. The Cluj Story: lecții de branding sau despre cum se construiește credibil brandul unui oraș Locație : Cluj-Napoca, 12 noiembrie, ora 17.00 Subiect : Poveștile de succes ale diferitelor grupuri de inițiativa locală din Cluj-Napoca, care au reușit, prin diverse acțiuni, proiecte și campanii publice și private să transforme orașul într-un brand la nivel local, dar și național, într-un pol regional de dezvoltare, făcându-l mai atractiv pentru turism și investiții private, dar și pentru locuitori. Invitați : reprezentanți instituționali, ai societății civile, mediul academic și universitar Ateliere creative educaționale (București) AntiManual de publicitate românească: Curs de branding românesc susțiut în două licee de profil economic și tehnologic din București – de la teorie la practică, de la idee, la ambalaj și poziționare pe piață. Atelierele de branding și grafică publicitară care vor lua forma unor incubatoare de idei și practici care pot ilustra viziunea tinerilor asupra felului în care se pot reinventa anumite branduri românești. Atelierele vor fi organizate de trainerii Cosmin Chiriță și Adrian Ierulescu. Sumar de branduri reprezentate: Mociornița, Bragadiru, Rhein și Azuga, ateliere de croitorie și încălțăminte interbelice, magazinul de pălării al lui Costescu, de ciorapi și tricotaje la Solovici, de jucării al lui Lindenberg, Mott & Fils, motoretele Victoria, Carpați sau Mobra, apoi Guban, ciorapi Adesgo, Timișoreana, Borsec, pastele de dinți Cristal și Kalodont, locomotivele Malaxa, Loteria Română, CEC, uleiul Luboil-Unirea, Revistele Realitatea Ilustrată, Dimineața și a Oficiului Național de Turism, ceasornicăria lui Hodor și Makove, țigaretele Carpați, săpunurile Pisica și Cheia, lămpile Tungsram M.R., Cooperativa Meșteșugarul-Mediaș, radiatorul Electrogaz, fabrica de telefoane Standard, oțetul Podgoreanu, PECO, CI-CO, vopseaua de păr Cromoplatin, Dacia, biscuiții Eugenia, ciocolățica Mirela și ROM, mașinăriile de gătit Aragaz sau Carpați 1, Dero, ARO, aspiratorul Ideal, Danubiana, Nufărul, ceasul Optimef, Pegas, Farmec, Zarea, Supco, televizoarele Miraj, magazinele Unirea și Victoria, Brifcor, apoi Connex, care a marcat cumva începutul capitalismului. Proiectul este spiritul regăsit sau descoperit al unei perioade anume și o oportunitate de documentare și delectare pentru pasionații de arte vizuale, design, modă, publicitate, istoria media, oameni de comunicare, dar și pentru publicul larg. – Deschiderea oficială va avea loc în București, în data de 22 octombrie, începând cu ora 19.00, la AWE, parterul Palatului Universul, debutând cu un concert live al proiectului muzical Aida și Noi. Intrarea este liberă la toate activitățile din cadrul proiectului. Mai multe informații interesante pe: https://world-experience.ro/category/made-in-ro/ Proiect inițiat și organizat de : Asociația ESCU Co-finanțat de : Ministerului Culturii și Identității Naționale, în cadrul apelului de proiecte aniversare a Centenarului României (1918 – 2018) şi a Primului Război Mondial Parteneri : AWE. Adaptive Work Environment, Casino, Centrul de Cultură Urbană și Primăria și Consiliul Local Cluj-Napoca și Direcția Județeană pentru Cultură Timiș Curator și colecționar principal : Florian Ciobanu – „Reclame Vechi Româneşti 1840-1995“.
De către Muzeul Publicitatii 11 Sep, 2019
Proiectul Made In RO: 100 de ani de branding românesc este propunerea și viziunea Asociației ESCU de celebrare a ideii de stat modern printr-o inițiativă culturală efervescentă, care își asumă o retrospectivă ilustrată a publicității românești din ultimul secol, aducând în premieră o pagină neobișnuită din istoria intimă a țării, aceea a brandurilor și mărcilor naționale. Reclamele și brandurile sunt o oglindă retrovizoare către piaţa noastră de publicitate din trecut. Expoziția principală itinerantă în București, Cluj-Napoca și Timișoara, secondată de conferințe și ateliere creative, care vor reprezenta scurte introspecţii în istoria ilustrată a publicităţii româneşti. Imaginat ca un puzzle, proiectul-eveniment îşi propune să evidenţieze transformările unui domeniu economic și cultural complex prin creația publicitară a timpurilor. Proiectul este spiritul regăsit sau descoperit al unei perioade anume și, nu în ultimul rând, este o oportunitate de documentare și delectare pentru pasionații de arte vizuale, design, modă, publicitate, istoria media care vor fi invitați, printr-o serie de workshop-uri, conferințe, discuții să valorifice, prin activitatea lor, reușitele brandurilor românești. Activitățile proiectului (expozițiile itinerante, proiecțiile de filme/video-uri, conferințe/dezbateri, ateliere creative și momente artistice etc.) permit accesul tuturor participanților, în regim de gratuitate, la evenimentele incluse în program. Proiectul Made In RO: 100 de ani de branding românesc își propune să demonstreze potențialul creativității românești de a deveni un adevărat instrument de coeziune comunitară, un ingredient util în procesele de regenerare și dezvoltare artistică, de inventivitate, dar și o resursă pentru strategiile de dezvoltare economică și de branding național. Expoziția nu cuprinde doar obiecte iconice, creații publicitare documentate, personalități și interpretări vizuale, ci și povești: despre antreprenori și întreprinderi, despre nevoi, visuri, posibilități și limitările unei națiuni în diverse momente ale istoriei sale. Prezentarea acestora într-o ordine cronologică demonstrează că, în istoria de 100 de ani a produselor românești emblematice, anumite materiale, teme și forme se reîntorc și iau noi înfățișări. În trecut, ca și în prezent, editorii de ziare își vindeau spațiul publicitar tot prin reclame publicate în edițiile zilnice, cei care doreau să își promoveze afacerile urmând a achita un preț anume pentru fiecare cuvânt conținut de advertorial, mica publicitate fiind tipărită, de obicei, pe ultima pagină a ziarului. Marile întreprinderi ale vremurilor, dar și meșterii locali și antreprenorii din micile sau marile orașe, își vindeau produsele și industriile alături de titluri care promiteau divulgarea secretului frumuseții veșnice, îndulcirea vieții prin bombonerii și patiserii, afișe de cinema, anunțuri matrimoniale sau de angajări, propagandă politică și aventuri turistice nebănuite pe plaiurile țării. Centenarul Marii Uniri reprezintă un eveniment unic în viața societății românești, care, pe lângă încărcătura istorică și de comemorare, este și un moment de auto-reflecție al societății noastre asupra României de ieri și de azi, dar și un prilej de a trece în revistă anumite capitole definitorii culturale, economice și sociale care vorbesc despre evoluția identității imagistice a unei națiuni, iar mica istorie a publicității și a apariției și dezvoltării brandurilor autohtone reprezintă un pasaj teribil de interesant, sincer, hedonist și vocal în a reflecta schimbările prin care au trecut cultura și mentalul colectiv pe parcursul acestui secol. Proiect inițiat și organizat de: Asociația Escu Co-finanțat de: Ministerul Culturii și Identității Naționale Curator și colecționar principal: Florian Ciobanu , colecția privată Reclame Vechi Românești 1840 – 1995 Parteneri: AWE . Adaptive Work Environment , Centrul de Cultura Urbană – Casino Cluj , Primăria și Consiliul Local Cluj-Napoca , Direcția Județeană pentru Cultură Timiș .
Share by: