Muzeu temporar de publicitate și branduri românești Made in RO 2019: sinteza unui veac de creativitate

#MadeInRO a fost viziunea Asociației ESCU de a oferi publicului o retrospectivă ilustrată din ultimii 150 de ani asupra publicității și a mărcilor naționale printrr-un proiect – manifest unic pe scena culturală din țară.

Proiectul a avut loc în perioada 8-24 noiembrie 2019, la ARCUB, iar paleta de activități din cadrul acestuia s-a bucurat de atenția unui public participant de peste 8.500 persoane care au vizitat la cel puțin una dintre componentele proiectului, iar multiple canale media au realizat reportaje audio-video despre ineditul proiectului. La începutul proiectului am lansat și catalogul cu reclame românești, atât în mediul online cât și offline. în versiunea print (@copyright).

Catalogul expoziției este disponibil aici – ALBUM_MadeinRO_WEB.  

Activități principale desfășurate: 

1 EXPOZIȚIA PRINCIPALĂ de elemente publicitare “MADE IN RO: Muzeu temporar al publicității și brandurilor românești “, curatoriată din colecții private, dar și printr-un call național de artefacte și produse publicitare.
• 5 CONFERINȚE : publicitari, specialiști din comunicare din companii, mediul academic, artiști, jurnaliști etc. au discutat transformările radicale prin care au trecut industriile creative și brandurile de la începutul secolului până în prezent
• 10 ATELIERE CREATIVE: incubator de idei și practici care au ilustrat ideile tinerilor despre modalitățile prin care se pot reinventa anumite branduri românești

Pe scurt, statisticile ediției: 

  1. Expoziția principală Made in RO: muzeu temporar de publicitate și branduri românești

Ambiția expoziției a fost să surprindă un fir istoric al reclamelor și mărcilor autohtone în
obiecte originale și autentice de memorabilia, ambalaje, afișe, materiale publicitare, propagandă, machete, care pot povesti despre evoluția bunurilor de larg consum, despre apariția și dezvoltarea industriilor creative în România.

Concept curatorial:

Expoziția a fost organizată într-o apariție cronologică a brandurilor și reclamelor, dar și pe elemente legate de tipologie (produse casnice, electronice și electrocasnice, îmbrăcăminte, cosmetice, produse alimentare etc.) în: (1) perioada antebelică și Primul Război Mondial, (2) perioada interbelică, (3) Al Doilea Război Mondial și perioada postbelică (4) comunismul, care coincide cu apariția celor mai populare branduri românești produse în masă, (5) După ‘89 și reînceputurile publicității românești, branduri autohtone care au reuşit să se reinventeze şi să supravieţuiască în capitalism, unele dintre ele devenind chiar “ambasadori” ai României.

Expoziția s-a realizat prin captarea unor colecții importante din România, lucru care s-a realizat printr-un apel național, s-au regăsit obiecte autentice de memorabilia și artefacte ale brandurilor iconice, ambalaje, afișe, materiale grafice, propagandă politică, postere, machete, ziare și reviste cu reclame, produse casnice de larg consum, cosmetice, jucării, textile, electronice și electrocasnice, produse alimentare, clipuri TV cu reclame sau transmise la Radio, studii de caz pe campanii de promovare/agenții de publicitate premiate și antreprenori români, reclame din arhive și o mini-expoziție de reclame în premieră a celebrului ilustrator de benzi desenate, Puiu Manu. În plus, expoziția a fost completată de ecrane multimedia care vor difuza reclame TV și radio, studii de caz despre campanii publicitare de succes, dar și publicitate outdoor și de tip OOH.

2. Conferințe & brand talks cu invitați – specialiști și pionieri din industriile creative, publicitari, jurnaliști, reprezentanți instituționali, ai societății civile, mediul academic și universitar, artiști, sociologi și antropologi.

  • Să ne imaginăm viața fără publicitate. Exercițiu de expunere a rolului publicității în societate.

Intro: Publicitatea, fie că ne place, fie că nu, susține modul de viață pe care îl ducem acum. Mare parte din inovații s-au produs pentru că unele companii sau antreprenori și-au dorit să devină mai buni decât alții și să se poată promova ca atare. Publicitatea și comunicarea, în general, au dus la luptele constructive de idei între producători. Publicitate și brandurile spun ceva despre pulsaţiile economice ale unei țări în diverse etape ale sale. Sunt o parte din istoria intimă a societății de consum.

Invitați:

Dragoș Vasile, Producător al emisiunii Apropo TV, moderator

Veronica Savanciuc, Preşedinte şi CEO Lowe Group Romania

Șerban Alexandrescu, Fondator al agenției Headvertising

Robert Tiderle, Fondator Papaya Advertising

Lucian Georgescu, Fondator al agenției GAV

Vlad Tăușance, Asociat în agenția Argo / strateg în Fundația Friends For Friends

  • Oamenii nevăzuți ai reclamelor: graficianul și regizorul. Despre estetica publicității românești înainte de anii ’90, dar și după anii 2000

Invitați:

Marius Constantinescu, jurnalist și prezentator TVR – moderator

Puiu Manu, Grafician și realizator de benzi desenate

Alexandru Maftei, scenarist și regizor de reclame publicitare

Ciprian Isac, Cofondator Atelierul de Grafică și cooperator GraphicFront.ro

Mihai Tudoroiu, documentarist, specialist în marketing și comunicare

Intro: O retrospectivă a unui secol în care s-a prefigurat profilul unor graficieni și regizori cu o intuiție dincolo de șabloane care s-au implicat în aparatul de comunicare al mărcilor naționale. Despre inventarea formelor vizuale ale unor branduri românești cunoscute. Despre fonturi, litere, personaje, volumetrii care pot fi considerate “Made in RO”.  Cum se umanizau vizual mărcile? Cum s-a putut “comunica” dincolo de sterilitatea de imagine din perioada comunistă? Grafica degenerată în propagandă. O regăsire a spiritului de joacă în reclamele anilor ’90 și 2000.

Mărci vechi, branduri noi: povești de antreprenoriat 100% Made in RO

Invitați:

Claudiu Pândaru, jurnalist Digi24, fondator Republica.ro – moderator

Codruț Nicolau, Director General Adjunct Patria Bank

Răzvan Orbulescu, Director Marketing FrieslandCampina, brandul Napolact

Oana Tache, Digital Host MTV și ProTV și Fondator al agenției MediaLIKE

Andreea Paul Președinte al Asociației INACO

Sabin Orcan, Director Newsweek România

Intro: Evenimentul a prezentat o dezbatere despre construirea unui brand 100% Made in RO, amintiri despre începuturile antreprenoriatului și despre perspectiva brandurilor românești  și relevanța acestora pe plan local, dar și internaţional. Povești ale unor afaceri de succes: ale firmelor cu capital românesc și a antreprenorilor români, a oamenilor cu idei grozave care încearcă să schimbe ceva în imaginea de fond a României. Despre rezistență, rebeliune și rebranding. Despre inovație, despre reinventarea mărcilor românești cu istorie, acomodarea lor cu un “nou” public și o retorică de brand diferită, dar mai ales despre noii antreprenori ai secolului XXI.  Despre ONG-uri percepute ca branduri, despre cum se comunică mărcile românești. Despre antreprenoriatul în jungla presei din România.

  • Publicitatea trece mai întâi prin stomac. Antropologie culinară prin campanii publicitare

Invitați:

Florin Dumitrescu, publicitar, autor și antropolog – moderator 

Florin Dumitrescu, chef și autor, prezentator emisiunea Chefi la Cuțite

Mihai Costache, Group Creative Director MullenLowe România

Silviu Antohe, Group Creative Director MullenLowe România

Horia Ghibuțiu, jurnalist

Intro: O conferință despre antropologia alimentară: să ne satisfacem pofta de tradițional românesc prin campanii publicitare, prin rețete românești uitate și reinventate, prin târguri și oboare, prin legende culinare urbane, prin ce-am avut și ce-am pierdut sau descoperit abia acum ca gust românesc.  Despre cine a scris prima carte de bucate românească și de ce arată atât de bine mâncarea în reclame. Există 100% Made in RO când discutăm despre gastronomia autohtonă?

  • Portretul femeii in advertising: o luptă cu stereotipurile            

Hortensia Năstase, Vice-president Creative Services MullenLowe Romania – moderator

Iulia Dobre, East Balkans Snacks Marketing Manager PepsiCo

Veronica Savanciuc, Preşedinte şi CEO Lowe Group Romania

Luiza Boerescu, Account Director Friends/TBWA Bucharest

Intro: Cum s-au shimbat stereotipurile de gen în reclame de-a lungul timpului. Vedem o evoluție? Mass-media și publicitatea au de multe ori un rol hotărâtor în lansarea sau menținerea stereotipurilor din societate, iar clasificările de gen sunt printre cele mai uzitate, când vine vorba de reclame. În trecut era la modă sexismul sau superioritatea unui gen, azi, la nivel mondial, lucrurile tind spre o regularizare mai mult sau mai puțin drastică. Eventual, să râdem de stereotipuri și nu de situație. Să le facem moralizatoare sau mobilizatoare. Cum stă România la capitolul reprezentării femeii și a feminității în materialele publicitare curente? Oare schimbarea paradigmei vine din interior? De la femeile din advertising?

3. Ateliere creative educaționale în cadrul programului

Curs de branding românesc care a fost susțiut în licee de profil economic și teoretic din București, pe raza sectorului 3 – de la teorie la practică, de la idee, la ambalaj și poziționare pe piață a peste 150 de ani de publicitate românească: atelier de branding și tehnică publicitară destinat tinerilor elevi

Traineri: Cosmin Chiriță și Adrian Ierulescu

Durata: 3 săptămâni

Subiect si scopul atelierelor: incubator de idei și practici care pot ilustra viziunea tinerilor asupra felului în care se pot reinventa anumite branduri românești.

Obiectivele atelierelor:

•             Au fost familiarizate 2 grupe de 40 de elevi din Şcoala Superioară Comercială „Nicolae Kretzulescu” și Colegiul Național „Matei Basarab”, cu:

o            conceptele de branding şi strategie de branding;

o            brandurile româneşti din perioada interbelică şi până în prezent, existente sau dispărute;

o            Produse și servicii de-a lungul timpului, anunțuri publicitare și reclame vechi româneşti.

o            politici şi mecanisme de branding, cât şi de marketing şi mijloace publicitare;

Atelierele au presupus și realizarea de către fiecare echipă de elevi, din cele 2 grupe de cursanţi, a unei strategii de branding pentru un produs, o companie, un serviciu sau un concept din România, dispărut, în pericol de dispariţie sau cu o puternică nevoie de rebranding, atât pentru piaţa internă, cât şi pentru piaţa internaţională şi prezentarea acestora într-o sesiune finală comună. După cele 5 ședințe intensive, elevii au susținut prezentări finale, care au fost evaluate de către trainer și ceilalți cursanți. Toate activităţile de pe parcursul fiecărei şedinţe au fost experienţiale, dinamice și au presupus interacţiunea cursanţilor în echipe, cercetare online şi lucru creativ, facilitate de către traineri.

Impactul și obiectivele atinse ale proiectului

Impactul cultural al acestui proiect asupra grupurilor țintă a fost posibilitatea de a explora contextul apariției reclamelor la diverse mărci, grafica lor, designul de produs, obiecte iconice de memorabilia, care au fost folosite de români în viața de zi cu zi în ultimii 150 de ani și îmbogățirea cunoștințelor în acest domeniu a unui public de peste 8.000 de persoane.

Așadar, fiind în momentul de față un proiect singular ca ofertă culturală mai ales la nivel regional și local, publicul de toate vârstele a fost deosebit de atras de ideea acestui muzeu temporar, pentru că a intrat în contact direct, sub o formă educativă și experimentală, cu elemente ce țin de patrimoniul cultural publicitar și istoric al României, diferit de cel cu care este obișnuit. Expoziția și conferințele au oferit un conținut cultural valoros, ca atare numărul de vizitatori a fost numeros (la expoziție și conferințe), precum și atenția sporită din partea mass-mediei, care au acoperit proiectul cu multiple relatări și materiale de presă de la fața locului.

Prin workshopurile și atelierele creative, proiectul a funcționat și ca un spațiu educațional pentru elevii care au luat parte la acestea, prin care se pot familiariza cu tipurile de discurs publicitar, încurajând studiul acestui domeniu și îmbogățirea aspectelor teoretice și tehnice ale marketingului și publicității. Formula prin care a fost prezentată această tematică în cadrul proiectului a reprezentat un element de interes pe agenda publică culturală regională și locală și un prilej de cercetare ulterioară la o scară mai mare.

Concret, finalizarea proiectului a însemnat realizarea unui produs cultural tangibil și educațional – o expoziție, alături de conferințe și workshopuri, destinate nu doar publicului vizitator sau participant, dar și experților din domeniu, care au avut astfel posibilitatea studierii în detaliu a elementelor expuse și a informațiilor transmise.

Made in Ro: muzeu de publicitate și branduri românești este un proiect:

Inițiat și organizat deAsociația Escu

Co-finanțat de Primăria Sectorului 3 din fonduri nerambursabile de la bugetul local al Sectorului 3contract nr. 619060 din 05.09.2019

Cu sprijinul și găzduirea: Primăriei Municipiului Bucureşti, prin ARCUB

Sponsor principal: Lidl Romania

Sponsori: Patria BankNapolact

Colecții și colecționari principali: Florian Ciobanu // Reclame Vechi Românești 1840-1995, Cristian și Mihai Dumitru // Asociația Muzeul Jucăriilor, Eduard Peter // Berceni – Cartierul Copilăriei Noastre, Alexandru Stoian // Asociația Cultural-Educativă pentru Protejarea Patrimoniului Tehnic, Științific și Istoric

ParteneriDigiUrsus RetroDomeniile Sâmburești

Partener media principal: DigiFM

Parteneri media: TVR, IQads, Smark, Igloo media, Alist Magazine, Agerpres, Festivalier, Radio România Cultural, Modernism.ro, România Pozitivă, Feeder.ro, Munteanu.ro

Partener de monitorizare: Media Trust