Despre

Pauză de reclame și produse Made in RO: în premieră va fi lansat primul muzeu temporar de publicitate și branduri românești

Am gândit cea de-a treia ediție a proiectului nostru Made in RO: muzeu pop-up de publicitate și branduri românești ca un punct de întâlnire între generații, nostalgici și pasionați deopotrivă din cadrul comunităților și locuitorilor din București, pentru că reprezintă un tunel în trecut, dar și în prezent, către ultimii 150 de ani, văzuți prin prisma creației publicitare, a industriilor creative autohtone, cuprinzând agenții și personalități marcante din acest domeniu, a obiectelor de larg consum și a antreprenoriatului 100% Made in RO. Cea de-a treia ediție a proiectului nostru Made in RO, va căpăta o valență nouă, de muzeu pop-up, invitând la conversație și surprizând dinamica și interactivitatea pe dorim să le abordăm cu această ocazie, intenționând să-l defășuram și concepem atât în format fizic, cât și destinat spațiului online, luând în calcul tendințele de consum cultural al publicului tânăr.

Proiectul reprezintă practic o retrospectivă ilustrată a pieţei noastre de publicitate și de consum din trecut și prezent, continuând strategia abordată cu ocazia primelor două ediții ale proiectului Made in RO: muzeu temporar de publicitate și branduri românești, din anul 2018 și 2019, în prezent acest proiect este gândit cu o perspectivă mult mai aprofundată și multidisciplinară, dar mai ales axată pe zona online. Expoziția, prezentată sub o formă inovatoare de muzeu pop-up, își va introduce vizitatorii într-o radiografie onestă a mărcilor autohtone și a publicității românești cuprinsă în obiecte autentice de memorabilia și artefacte ale brandurilor iconice, ambalaje, afișe, materiale grafice, propagandă politică, postere, machete, ziare și reviste cu reclame, produse casnice de larg consum, cosmetice, jucării, textile, electronice și electrocasnice, produse alimentare, clipuri TV cu reclame sau transmise la Radio, studii de caz pe campanii de promovare/agenții de publicitate premiate și antreprenori români, reclame din arhive și o mini-expoziție de afișe publicitare, dar și de propagandă realizate de autori prolifici din țară.

Programul Made in RO deține și o componentă educativă complexă, aplicată prin conferințe, tururi ghidate, podcast-uri și ateliere creative, masterclass-uri și spații experiențiale pentru pasionații de arte vizuale, design, modă, publicitate, istoria media, personalități și practicieni din domeniul comunicării, dar și publicul larg, nostalgic sau amator al mărcilor naționale.

Proiectul va continua, de asemenea, creionarea primului muzeu virtual de publicitate și branduri românești, care reprezintă o cronică digitală a memoriei economiei României în care vom promova identitatea culturală și istorică a industriilor creative prin articole, analize, fotografii de arhivă, fragmente din presa din țară, dar mai ales prin digitizarea unei părți din colecțiile expuse din expoziție pe website-ul dedicat proiectului www.muzeulpublicitatii.ro.

Activități principale din cadrul proiectului:

I. Expoziția principală de artă publicitară, reclame, campanii publicitare, design românesc de produs și ambalaje inaugurată printr-un tur online și video stream

Concept curatorial:

– Expoziţia reprezintă un barometru al popularităţii mărcilor, ambiția acesteia fiind să expună o radiografie onestă și cronologică a brandurilor autohtone și a publicității cuprinse în obiecte autentice de memorabilia și artefacte, precum ambalaje, afișe, materiale grafice, propagandă politică, postere, machete, ziare și reviste cu reclame, produse casnice de larg consum, cosmetice, jucării, textile, electronice și electrocasnice, produse alimentare, clipuri TV cu reclame sau transmise la Radio, studii de caz pe campanii de promovare/agenții de publicitate premiate și antreprenori români, reclame din arhive.

– Expoziția va fi organizată într-o apariție cronologică a brandurilor și reclamelor, dar și pe elemente legate de tipologie: produse cosmetice și parfumuri; industria farmaceutică; electronice și electrocasnice; produse alimentare și casnice, de uz zilnic; antreprenori și inventatori români – invenții sau afaceri care au devenit branduri de țară, alături de construirea un brand național – cum a fost România promovată de-a lungul timpului – ONT din interbelic și până în anii ’80; mașini, motorete și biciclete; jocuri și jucării, ambasadori ai României: personaje emblematice; benzi desenate și povești Made in Ro; sloganuri, imagini și estetica publicității românești.

Radio & TV: În afară de obiecte din colecții și tipărituri din diverse perioade vor exista și reclame care erau difuzate la Radio și TV (din ultimii 70 de ani) din arhive

Ambalaje iconice: vom dedica un spațiu din expoziție unora dintre cele mai influente invenții, design și descoperiri care au modelat ambalajele produselor românești din trecut și până în prezent.

Muzeul jucăriilor: vom dedica și un spațiu expozițional ludic pentru copii, unde vor putea descoperi activitățile recreative de odinioară, dar și o colecție impresionantă de jucării din toate vremurile și jocuri produse de ateliere și fabricile din țară.

Made in Eastern Europe: dorim să documentăm o expoziție virtuală dedicată designului de produs Made in RO care a fost de inspirație cehă sau poloneză sau din alte țări din fostul bloc sovietic. În cadrul acesteia vor fi prezentate și diverse obiecte de design cehoslovac sau polonez.

Peretele virtual al amintirilor: avem în vedere să construim un perete interactiv sub forma unei instalații virtuale online care va cuprinde poveștile, testimonialele și amintirile pe care oamenii le au cu anumite branduri, creând un un spațiu unde toate generațiile se vor întâlni.

Tehnologie și cultură: o parte din expoziție va fi și tehnologizată prin aducerea la “viață” a anumitor reclame din trecut la branduri care au făcut istorie, prin design specific realității augmentate (AR). Colecțiile muzeului vor fi mapate și incluse pe platforma Google Arts & Culture, prin care muzeul va putea fi vizitat și online.

Arhivarea online a colecțiilor: vom digitaliza o parte importantă din colecția prezentă în muzeu prin expunerea acesteia în spațiul virtual și documentarea ei pe platforma Google Arts & Culture.

II. Conferințe, masterclass-uri și podcast-uri online (dar înregistrate în locație)

– Dezbateri deschise online despre transformările radicale prin care au trecut industriile creative și brandurile de la începutul secolului până în prezent.

Invitați

– specialiști și pionieri din industriile creative, publicitari, jurnaliști, reprezentanți instituționali, ai societății civile, mediul academic și universitar, artiști, sociologi și antropologi.

III. Ateliere Creative:

Workshopuri intensive de branding destinat studenților la facultățile de profil din România, susținute de specialiști de branding, marketing, comunicare, jurnaliști – de la teorie la practică, de la idee, la
ambalaj și poziționare pe piață. Atelierele vor lua forma unor incubatoare de idei și practici care pot ilustra viziunea a peste 150 de tineri participanți asupra felului în care se pot reinventa anumite branduri românești.

Trainerii noștri vor aborda următoarele subiecte în cadrul atelierelor: branding şi strategie de branding; brandurile din perioada interbelică şi până în prezent, existente sau dispărute; politici şi mecanisme de branding. La final, participanților li se va cere să compună o strategie de branding completă pentru un produs, o companie, un serviciu sau un concept din România, dispărut, în pericol
de dispariţie sau cu o puternică nevoie de rebranding.

Proiectul propus de noi este o călătorie de (re)descoperire a brandurilor naționale, dar și a tipologiei publicității românești. Muzeul de publicitate și branduri românești ne testează receptivitatea de a fi atenți, curioși și răbdători cu un mesaj comercial venit din alte timpuri, care era compus de multe ori dintr-un raport interzis în prezent în manualele de publicitate: 25% imagine și 75% text. Ne dorim ca această inițiativă să devină în viitorul apropiat un proiect de sine stătător, cu o “casă” a lui, care să aducă împreună, printr-un efort pe termen lung, colecționari, documentariști, practicieni și pasionați deopotrivă, dar și trenduri și asemănări ale acestui domeniu cu manifestările din alte țări din Europa Centrala și de Est, cu un parcurs comun cu al nostru. Iată o inițiativă care ar merita cel puțin dezbătută, pentru că publicitatea poate fi un microcosmos cultural, o istorie în miniatură, iar o incursiune în această lume colorată și plină de imagini, sloganuri, contururi, logorame și personaje felurite ne poate face să ne reîndrăgostim de tot ceea ce înseamnă cu adevărat Made in RO.” – Andreea Dănescu (Președinte Asociația ESCU, inițiator al proiectului).

Colecții principale și colecționari:

Colecții și colecționari principali: Florian Ciobanu // Reclame Vechi Românești 1840-1995, Cristian și Mihai Dumitru // Asociația Muzeul Jucăriilor, Alexandru Stoian // Asociația Cultural-Educativă pentru Protejarea Patrimoniului Tehnic, Științific și Istoric // Val Iacob // Muzeul Parfumului powered by Beautik Haute Parfumerie

Made in Ro: muzeu de publicitate și branduri românești este un proiect:

Inițiat și organizat de: Asociația Escu

În parteneriat și cu găzduirea: Mega Mall și ARCUB

Co-finanțat de: AFCN

Sponsorizat de: Mega Mall, Lidl România, Farmec, Arctic, Pepsi

Comunicat de: Line Agency

*** Proiect cultural co-finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional (AFCN). AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitea beneficiarului finanțării.